pn - pt: 8:00 - 17:00
skontaktuj się: +48 510 234 838

Jakie są rodzaje lakierów samochodowych? Jak zachować fabryczny wygląd auta przez lata?

mężczyzna pielęgnujący lakier samochodowy

Jakie są rodzaje lakierów samochodowych? Jak zachować fabryczny wygląd auta przez lata?

Wybór lakieru i sposób jego pielęgnacji wpływają na to, jak długo auto prezentuje się dobrze. Wiele osób skupia się na samym kolorze, ale konstrukcja powłoki i codzienne nawyki mają większy wpływ na jej wygląd. Czym różnią się rodzaje lakierów samochodowych i jakie czynniki najszybciej je osłabiają?

Najpopularniejsze rodzaje lakierów samochodowych

W autach spotyka się kilka głównych typów powłok lakierniczych. Każdy z nich ma inną budowę i inaczej zachowuje się w codziennym użytkowaniu. Najczęściej stosowane to:

  • lakier wodny,
  • lakier akrylowy,
  • lakier metalik,
  • lakier perłowy,
  • lakier matowy.

W nowszych autach dominuje lakier wodny, łatwo go rozpoznać po gładkim połysku. Jest on jednak wrażliwy na silną chemię, dlatego najlepiej reaguje na delikatne środki czyszczące. W starszych modelach często spotyka się akryl. Ta powłoka ma prostszą budowę i szybciej traci połysk, co widać zwłaszcza wtedy, gdy auto przez lata stoi na słońcu. Wielu producentów stawia więc na metalik, bo warstwa bezbarwna pomaga chronić kolor przed drobnymi zarysowaniami. W podobny sposób działa perła, ale ten pigment dużo mocniej reaguje na światło, przez co kolor wygląda inaczej w zależności od kąta patrzenia.

Co wpływa na trwałość powłoki lakierniczej?

Lakier reaguje nie tylko na pogodę, ale też na sposób użytkowania auta. Długie postoje w pełnym słońcu przyspieszają utlenianie, przez co kolor z czasem blaknie. Mróz sam w sobie nie szkodzi, ale szybkie zmiany temperatury osłabiają górną warstwę, co zwiększa ryzyko pęknięć i odprysków. Dużą rolę odgrywa też wilgoć, bo spowalnia wysychanie brudu i soli. Te z kolei wiążą wodę i tworzą twardą warstwę, która podczas mycia może działać jak papier ścierny. Wszelkie obicia i stłuczki również potrafią naruszyć powłokę, nawet jeśli na pierwszy rzut oka uszkodzenie wydaje się niewielkie. W takich sytuacjach warto skorzystać z naprawy PDR. Jest to jedyna metoda blacharska pozwalająca usunąć wgniecenie bez naruszania lakieru.

Trwałość powłoki obniża też nieodpowiednia chemia. Środki o wysokim pH zostawiają matowe ślady, a preparaty z mocnymi rozpuszczalnikami mogą osłabić lakier bezbarwny. Delikatne zagrożenie pojawia się także zimą, gdy na drogach jest dużo osadów. To one powodują powstawanie mikrorys, które z czasem są coraz bardziej widoczne. Duże szkody może wywołać także żywica z drzew i ptasie odchody, które mają kwaśny odczyn, więc nawet kilkanaście godzin może zostawić trwałe ślady.

Jak dbać o karoserię, by auto zachowało wygląd fabryczny?

W dbaniu o fabryczny wygląd samochodu najważniejsza jest regularność. Auto powinno być myte delikatnym szamponem, a gąbka lub rękawica musi być często płukana. Ptasie odchody, żywica i paliwo rozlane przy wlewie mają ostry odczyn, więc powinny być zmyte jak najszybciej. Szczotki w myjniach automatycznych mogą przyczyniać się do powstawania rys, dlatego lepiej zdecydować się na mycie ręczne. Po zakończeniu pielęgnacji lakier należy osuszać miękkim ręcznikiem, bo krople zostawione na słońcu tworzą zacieki.

Co kilka miesięcy dobrze jest położyć wosk, dzięki któremu brud wolniej przywiera do powierzchni. W autach użytkowanych na co dzień ułatwia to późniejsze mycie. Drobne zarysowania można usuwać w trakcie korekty lakieru, ale trzeba to robić ostrożnie, żeby nie ścierać zbyt dużej ilości lakieru bezbarwnego.

Jeśli auto jest narażone na uderzenia drobnych kamieni, dobrym rozwiązaniem będzie folia ochronna na przód maski. Nie zmieni ona wyglądu, a ograniczy powstawanie odprysków. Warto też regularnie przeglądać nadwozie, bo drobne uderzenia potrafią naruszyć lakier. Gdy pojawi się wgniecenie, lepiej usunąć je metodą PDR, żeby nie doprowadzić do dalszych uszkodzeń powłoki.

Najłatwiej zadbać o lakier gdy szybko reagujesz na drobne zmiany i regularnie przeglądasz auto w dobrym świetle. Czasem wystarczy kilka prostych nawyków, żeby uniknąć większych napraw. Jeśli chcesz utrzymać fabryczny wygląd jak najdłużej, zacznij od spokojnej oceny tego, co Twoje auto naprawdę potrzebuje. Kiedy pojawią się drobne wgniecenia, skorzystaj z naprawy PDR w naszym warsztacie i ciesz się dobrze wyglądającym autem.