pn - pt: 8:00 - 17:00
skontaktuj się: +48 510 234 838

Jak skutecznie wyciągnąć wgniotkę na błotniku?

uszkodzony błotnik auta

Jak skutecznie wyciągnąć wgniotkę na błotniku?

Wgniecenia na karoserii potrafią zepsuć wygląd nawet zadbanego samochodu i przyciągają wzrok bardziej niż drobne zarysowania. Jednym z elementów szczególnie narażonych na tego typu uszkodzenia jest błotnik, którego kształt i położenie sprzyjają powstawaniu odkształceń. Sprawdzamy jak skutecznie wyciągnąć wgniotkę na błotniku.

Wgniecenia na karoserii potrafią zepsuć wygląd nawet zadbanego samochodu i przyciągają wzrok bardziej niż drobne zarysowania. Jednym z elementów szczególnie narażonych na tego typu uszkodzenia jest błotnik, którego kształt i położenie sprzyjają powstawaniu odkształceń. Sprawdzamy jak skutecznie wyciągnąć wgniotkę na błotniku.

Czy błotnik auta łatwo ulega wgnieceniom?

Błotnik w samochodzie znajduje się na narożach nadwozia i przez to naraża się na różne uszkodzenia. Wgniecenia pojawiają się, gdy kierowca zahaczy o słupek przy wyjeżdżaniu z garażu, podczas ocierki o niski murek czy przy kolizji z krawężnikiem na ciasnym parkingu. Charakterystyczny łuk nad kołem i liczne przetłoczenia sprawiają, że każdy nacisk koncentruje się w jednym punkcie i szybko odkształca blachę. Do tego błotnik chroni koło, więc często trafiają w niego kamienie i inne drobne elementy wyrzucane spod opon. Kształt tej części karoserii i brak pełnego podparcia od wewnątrz zwiększają ryzyko dalszego odkształcenia. Wszystko to powoduje, że wyciąganie wgnieceń na błotniku wymaga od nas doświadczenia oraz stosowania adekwatnej techniki.

Profesjonalne metody usuwania wgniotek z błotników

Jedną z bardziej docenianych metod usuwania wgnieceń, która pozwala odzyskać pierwotny kształt błotnika jest naprawa PDR. Mechanik wypycha blachę od wewnątrz lub wyciąga ją od zewnątrz przy użyciu specjalnych przyssawek albo techniki na klej. Narzędzia do usuwania wgnieceń mają różne długości i końcówki, co ułatwia dostęp do ciasnych przestrzeni w nadkolu. Dzięki temu możliwa jest naprawa bez lakierowania, a to pozwala zachować oryginalną powłokę fabryczną i skrócić czas pracy. Bezinwazyjne usuwanie wzgnieceń z błotnika sprawdza się tylko w sytuacjach, gdy powłoka lakiernicza pozostaje nienaruszona, a deformacja nie jest bardzo głęboka. Przy większych uszkodzeniach stosuje się naprawę panelową, w której specjalista wykorzystuje spoter i metodę „push and pull”, co pozwala wypchnąć i wyciągnąć blachę, a następnie przygotować powierzchnię do lakierowania wyłącznie w miejscu naprawy, bez konieczności malowania całego modułu.

Czy z każdego błotnika da się usunąć wgniotkę?

Błotniki różnią się budową i to wpływa na sposób wyciągania wgnieceń. Przednie elementy w wielu modelach aut przykręca się osobno, co pozwala łatwiej uzyskać dostęp od wewnątrz i zastosować naprawę PDR. Tylne błotniki bywają zintegrowane z poszyciem nadwozia, dlatego praca przy nich wymaga innych narzędzi i częściej opiera się na wyciąganiu wgniecenia z zewnątrz. Różnice wynikają również z materiału samego błotnika. Te stalowe dają się dobrze formować, dlatego naprawa wgniecenia może się odbywać techniką PDR. Aluminiowe błotniki są sztywne i trudniej wracają do pierwotnego kształtu, a przy nadmiernym naprężeniu mogą pęknąć, dlatego usuwa się z nich wgniotki bardzo ostrożnie, etapami i z użyciem specjalnych końcówek narzędzi. Plastikowe błotniki montowane w niektórych pojazdach nie ulegają klasycznym wgnieceniom jak stalowe czy aluminiowe. W ich przypadku uszkodzenia przybierają formę pęknięć lub trwałych deformacji, dlatego zazwyczaj konieczna jest wymiana całej części na nową.

Jeśli na błotniku pojawią się wgniotki, ale lakier pozostaje nienaruszony, najlepszym rozwiązaniem jest wyciąganie wgnieceń techniką PDR. Skuteczność naprawy zależy jednak od rodzaju błotnika i materiału, z którego został wykonany, dlatego ostateczną metodę zawsze dobiera specjalista po dokładnych oględzinach. Zdaj się na nas. Zadzwoń!