Maska samochodu to jeden z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów karoserii. Często to ona decyduje o pierwszym wrażeniu, jakie robi samochód. Nawet drobna deformacja potrafi popsuć wygląd auta i skłania kierowców do szybkiej naprawy. Ile może kosztować usuwanie wgnieceń z maski?
Maska samochodu to jeden z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów karoserii. Często to ona decyduje o pierwszym wrażeniu, jakie robi samochód. Nawet drobna deformacja potrafi popsuć wygląd auta i skłania kierowców do szybkiej naprawy. Ile może kosztować usuwanie wgnieceń z maski?
Czym wyróżniają się wgniecenia na masce samochodu?
Maska różni się od innych elementów auta tym, że ma dużą, płaską powierzchnię i cienką blachę. To sprawia, że każde wgniecenie jest od razu zauważalne. Często uszkodzenia powstają przy gwałtownych opadach gradu, gdy na powierzchni pojawia się wiele drobnych śladów. Zdarzają się też pojedyncze wgniotki po uderzeniu gałęzi czy kamienia. Charakterystyczne dla maski są również przetłoczenia, czyli fabryczne wzmocnienia blachy. Usunięcie wgnieceń w takim miejscu jest trudniejsze, bo deformacja nie dotyczy tylko powierzchni, ale także linii konstrukcyjnych.
Charakterystyczną cechą wgnieceń na masce jest ryzyko przeniesienia naprężeń na inne fragmenty blachy. Nawet jeśli uszkodzenie wydaje się niewielkie, przy źle wykonanej próbie naprawy można doprowadzić do powstania mikropęknięć lakieru. Dlatego specjaliści stosują odpowiednie techniki, które minimalizują to ryzyko i pozwalają zachować oryginalną powłokę lakierniczą.
Co wpływa na koszt usunięcia wgnieceń z maski samochodu?
Cena naprawy wgnieceń nie jest stała i zależy przede wszystkim od wielkości oraz głębokości deformacji. Małe wgniotki, na przykład o średnicy do kilku centymetrów, są zazwyczaj łatwiejsze i szybsze do usunięcia. Im większe i bardziej rozległe uszkodzenie, tym wyższy koszt, który może sięgać kilkuset złotych. Znaczenie ma też miejsce, w którym znajduje się wgniecenie. Jeśli powstało blisko krawędzi maski lub na przetłoczeniu, naprawa wymaga więcej czasu i jest bardziej skomplikowana. Koszty rosną również wtedy, gdy trzeba demontować elementy osłony od spodu maski, by uzyskać dostęp do uszkodzonego fragmentu.
Istotnym czynnikiem jest także metoda naprawy. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń metodą PDR jest zwykle tańsze, bo nie wymaga lakierowania. W takim przypadku ceny zaczynają się już od ok. 150–300 zł za małe wgniecenia. Natomiast w przypadku większych uszkodzeń konieczna może być klasyczna naprawa blacharsko-lakiernicza, która podnosi koszt nawet do 600–1500 zł w zależności od zakresu prac. Trzeba się też liczyć z tym, że w dużych miastach naprawa zwykle kosztuje więcej niż w mniejszych miejscowościach.
Jak usunąć wgniecenie z maski samochodu?
Najpopularniejsza metoda to usuwanie wgnieceń PDR. Polega na precyzyjnym wypchaniu blachy od spodu maski specjalnymi dźwigniami albo na wyciąganiu wgniotki za pomocą klejonych zaczepów od zewnątrz. Ta technika jest skuteczna w przypadku uszkodzeń, przy których nie został naruszony lakier. Jej zaletą jest szybkość, niewielkie wgniecenie można usunąć nawet w kilkadziesiąt minut. Dużym plusem jest także to, że element zachowuje oryginalną powłokę lakierniczą.
Jeśli lakier został uszkodzony, konieczne bywa tradycyjne podejście, czyli szpachlowanie i ponowne lakierowanie fragmentu maski To bardziej czasochłonny i droższy proces, bo obejmuje nie tylko naprawę blachy, ale też odtworzenie wyglądu całego elementu. Warto pamiętać, że każde źle przeprowadzone usuwanie wgnieceń może pogorszyć stan maski, dlatego najlepiej oddać auto w ręce specjalistów.
Wgniecenia na masce samochodu są szczególnie uciążliwe, bo od razu rzucają się w oczy. To, ile zapłacisz za ich usunięcie, zależy od skali uszkodzenia i metody naprawy. Najczęściej wybieraną opcją jest technika PDR, bo pozwala przywrócić blachę do pierwotnego kształtu bez lakierowania. Jeśli masz taki problem i chciałbyś się go pozbyć, zadzwoń do nas, zajmiemy się usunięciem wgniecenia z maski Twojego samochodu z najwyższą starannością.