Pogoda znów Cię zaskoczyła i nie zdążyłeś zabezpieczyć samochodu przed gradem? Wydaje Ci się, że karoseria Twojego auta jest w opłakanym stanie? Z pomocą może przyjść bezinwazyjne usuwanie wgnieceń. Jednak, czy każdy samochód da się naprawić techniką PDR? Przekonaj się sam, czytając nasz artykuł!
Kiedy można naprawić samochód po gradobiciu techniką PDR?
Samochody ze wgnieceniami w karoserii po gradobiciu można naprawić techniką PDR, gdy ich oryginalna powłoka lakiernicza nie została naruszona. Metoda ta sprawdza się zarówno przy prostowaniu elementów stalowych, jak i aluminiowych. Usuwanie wgnieceń po gradobiciu polega na precyzyjnym ich wypychaniu lub wyciąganiu przy użyciu specjalnych haczyków, prętów, pullerów czy też młotków bezwładnościowych. Do naprawy techniką PDR kwalifikują się przede wszystkim samochody z drobnymi i średnimi deformacjami w karoserii. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń po gradzie najlepiej sprawdza się w przypadku uszkodzeń zlokalizowanych na dużych, gładkich panelach, takich jak maska czy dach. Przed podjęciem decyzji o sposobie usuwania wgnieceń konieczne jest przeprowadzenie dokładnej inspekcji technicznej pojazdu. Wykonuje się ją przy pomocy specjalnych lamp umożliwiających dokładne przyjrzenie się uszkodzeniom na powierzchni metalu.
Jakie są zalety zastosowania techniki PDR po gradobiciu?
Zastosowanie techniki PDR pozwala zachować fabryczny lakier, co pomaga w utrzymaniu oryginalnego wyglądu i wartości auta. Tego typu naprawa zajmuje mniej czasu — często usunięcie wgniecenia trwa kilkadziesiąt minut. Dzięki pominięciu procesu lakierowania i szpachlowania koszty metody PDR są zwykle niższe niż w przypadku tradycyjnych napraw blacharskich. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń jest też przyjazne dla środowiska, ponieważ eliminuje użycie chemikaliów i farb oraz emisję szkodliwych oparów. Pracując delikatnie i precyzyjnie, technik PDR nie ingeruje w strukturę karoserii, co wpływa na stan techniczny pojazdu. Po wyciąganiu wgnieceń tą metodą powierzchnia wygląda jak nowa.
Kiedy nie da się naprawić samochodu techniką PDR?
Technika PDR nie sprawdzi się przy naprawie samochodu, jeżeli grad był duży i spowodował pęknięcia lub odpryski lakieru. Wypychanie wgnieceń mogłoby wtedy tylko pogorszyć stan karoserii. Niemożliwe staje się także skuteczne usuwanie deformacji, gdy blacha została nadmiernie rozciągnięta przez silne uderzenia, co często ma miejsce przy gradzie o średnicy powyżej 2-3 cm. Wgniecenia, które powstały w trudnodostępnych miejscach, takich jak słupki, obrzeża dachu, okolice błotników czy też w pobliżu zawiasów na masce, często również bywają niemożliwe do naprawy techniką PDR. Ich lokalizacja nie pozwala bowiem na dojście narzędziami od tyłu w celu ich wypchnięcia.
Problematyczne przy bezinwazyjnym usuwaniu wgnieceń są także auta po poprzednich naprawach blacharskich lub ponownym lakierowaniu. Powierzchnia ich karoserii jest mniej elastyczna i może odpryskiwać podczas próby naprawy metalu. Przy bardzo gęsto występujących wgnieceniach, które obejmują niemal całą powierzchnię dachu lub maski, zastosowanie techniki PDR może okazać się nieopłacalne. W takich przypadkach warsztaty samochodowe częściej decydują się na wymianę całego elementu. W niektórych nowoczesnych autach dachy panoramiczne, aluminiowe lub klejone konstrukcje uniemożliwiają wykorzystywanie klasycznych metod wypychania albo wyciągania blachy. Należy wtedy zdecydować się na konwencjonalne techniki naprawy.
Co zrobić, gdy naprawa samochodu techniką PDR nie jest możliwa?
Gdy uszkodzenia spowodowane gradobiciem są zbyt poważne, aby można je było usunąć techniką PDR, warto rozważyć naprawę blacharsko-lakierniczą. Jest to najczęściej stosowana alternatywa, pozwalająca przywrócić pierwotny kształt i wygląd karoserii. Zdeformowane elementy poddaje się szlifowaniu, wypełnia się szpachlówką, a następnie maluje, co pozwala wyrównać nawet głębokie ubytki. W przypadku rozległych uszkodzeń dobrym rozwiązaniem wydaje się wymiana całego panelu nadwozia, ponieważ często umożliwia to osiągnięcie trwałego i bardziej estetycznego efektu niż naprawy miejscowe. Jeśli polisa AC obejmuje wgniecenia po gradobiciu, warto niezwłocznie zgłosić szkodę ubezpieczycielowi. Wtedy rzeczoznawca dokona wyceny, a naprawa uszkodzeń karoserii będzie mogła zostać rozliczona bezgotówkowo.
Usuwanie wgnieceń po gradobiciu metodą PDR cieszy się uznaniem właścicieli samochodów, ponieważ nie narusza naturalnego lakieru. Chociaż zazwyczaj technika ta sprawdza się przy niewielkich uszkodzeniach karoserii, to nie znajduje zastosowania w przypadku poważnych szkód. Masz samochód po gradobiciu? Skontaktuj się z nami, a dokonamy szczegółowej oceny Twojego auta i podpowiemy Ci, czy można je naprawić techniką PDR.